_mg_8229

מהי שליטת יתר?

פעמים רבות, אנו נתקלות בסרטים ובטלוויזיה, בביטוי הסלנג "קונטרול פריק". מישהי שמנסה לשלוט בכל דבר ולא מוכנה לקבל שום הצעה, פתרון או דרך נוספת שאינם שלה ואינם בשליטתה. ביטוי הסלנג הזה בדרך כלל נאמר בצחוק אך דרך ההתנהלות הזו או ה"תסמונת" הזו היא אמיתית לגמרי. מי שסובלת משליטת יתר, מנסה להכתיב כיצד כל דבר סביבה צריך להתנהל, כלומר – לשלוט ולהשפיע הן על התהליכים והן על תוצאות התהליכים. בנוסף, היא מנסה לדחוק בכל מי שסביבה לשנות ולהשתנות, בעוד שהיא עצמה לא מוכנה, ובעיקר לא מסוגלת, לשנות שום דבר. ישנה השערה שההתנהלות בשליטת יתר, נובעת מרצון מודע או בלתי מודע של האדם להרגיש כוח. הרצון נובע בשל מבנה אישיות, חסכים שהיו בילדות, טראומות שונות וכן הלאה. מי שמאופיינת כבעלת שליטת יתר, מתערבת אינספור פעמים בעבודתם של אחרים, אינה יכולה לסמוך על אף אחד, מתנשאת על אחרים ועוד, כל אלו נובעים מהחששות שלה מול עצמה והרבה מאוד מהפחד מהלא-מודע, ממנו היא ככל הנראה נכוותה כבר בעבר.
לעיתים קרובות אישה בעלת שליטת יתר תהיה גם פרפקציוניסטית. זהו בעצם המושג המקביל לשליטת יתר ומאוד דומה לו. בשתי התופעות, האישה מגינה על עצמה מהחולשות הפנימיות שלה ויותר מכך – מהלא מודע.

מהו פרפקציוניזם ומה ההבדל בינו לבין שליטת יתר?

פרפקציוניזם הוא מושג המבטא את השאיפה למושלמות יתר. בעוד שהפרפקציוניסטית מחפשת שלמות בכל דבר שהיא עושה, האישה בעלת שליטת היתר מחפשת לשלוט בכל דבר. פעמים רבות מופיעות שתי התכונות יחד כתכונות משלימות אך לא בהכרח. השאיפה לשליטת יתר או למושלמות יתר, לא חייבת להיות הפרעה, אלא דווקא פן באישיות שיכול להוביל לתוצאות טובות הנובעות משאפתנות וחריצות.
אז מתי זה הופך להפרעה? כאשר החתירה למצוינות הופכת לשאיפה לא מציאותית לשלמות, המשפיעה בצורה שלילית על איכות החיים. בנוסף, הרצון לשלוט בכל דבר מותיר את האישה בלתי מסופקת, ממורמרת, מסוכסכת עם סביבתה ונתונה ללחצים ומתחים כבדים.

לאלו תופעות עלולה לגרום שליטת יתר, ומדוע?

בפרפקציוניזם ישנו מרדף בלתי אפשרי ובלתי מציאותי אחר שלמות. בדומה לכך- כך גם בשליטת יתר. קשה מאוד לשלוט בכל מה שקורה סביבנו, קשה לשלוט באנשים אחרים כל הזמן והכי קשה לשלוט בתוצאות של כל תהליך ותהליך סביבנו. הלחץ הנוצר סביב השאיפה הענקית והבלתי מושגת לשליטה מוחלטת בהכל, יכול להיות מאוד גדול ומכביד ואף לגרום בסופו של דבר להתפרצות הפרעות נלוות. שליטת יתר עלולה להוביל לחרדות שינה, להפרעות שינה, הפרעות אכילה, דיכאונות ואף במקרים חמורים להתקפי פאניקה. מכאן, רצוי להתייחס לנטייה שכזו בהקדם ולטפל בה על מנת להימנע מבעיות תפקודיות שבסופו של דבר מאוד קשורות ומשפיעות על איכות החיים שלנו.





    שתפי אצלך

    דילוג לתוכן