article20

שפיטה עצמית: איך להפסיק לשפוט את עצמנו ואחרים

מוצאים את עצמכם שופטים אחרים? מוצאים את עצמכם עם שפיטה עצמית ללא הרף? כיצד ניתן להפסיק לשפוט אנשים בהתאם למראה או להתנהגות שלהם?

אנחנו נוטים לשפוט אנשים אחרים בהתאם להתנהגות שלהם, בהתאם למראה שלהם ובהתאם למערכת השיפוט הפנימית שלנו. האם לא הגיע הזמן להפסיק לשפוט אנשים בהתבסס על ההנחות הפרטיות שלך?

הבעיה היא שהשיפוטיות שלנו לא נגמרת רק בשיפוט כלפי אחרים. אנחנו עושים שופטים את עצמנו ללא הרף. שפיטה עצמית על העשייה שלנו, על המראה שלנו, שפיטה עצמית על ההתנהגות שלנו, על הדיבור שלנו ועל מה לא???

שיפוטיות כלפי אחרים מזיקה בעיקר לעצמנו. כדי להפסיק לשפוט אנחנו צריכים להגיע למקום של קבלת השונים מאתנו. לקבל את האחר בדיוק כמו שהוא. השוני בין אחד לשני הוא מה שמרכיב את היופי בעולם שלנו.

שיפוט כלפי אחרים נובע תמיד משפיטה עצמית של עצמנו. ללא קבלה עצמית אמיתית, אנחנו מעבירים את חיינו בשיפוט עצמי ובשיפוט של הזולת וכתוצאה מכך בסבל ובדידות.

תארו לעצמכם שכולנו היינו אותו הדבר. העולם היה משעמעם וחד גוני. השוני בינינו הוא זה שבסופו של דבר גורם לכל אחד ואחד מאתנו להיות כה מיוחד ולעולם שלנו להיות כה מגוון ומעניין.

על מנת להפסיק לשפוט אחרים אנחנו צריכים קודם כל לקבל את העובדה שהשיפוטיות שלנו מתבססות על ניסיון החיים הפרטיים שלנו ועל האמונות האישיות שלנו. זה שאנחנו חווים את האחרים בצורה מסוימת ממש לא אומר שהם באמת איך שאנחנו מצפים מהם להיות. ויותר מכך – השיפוטיות שלנו לרוב נובעת מקבלה אוטומטית של אמונות פנימיות שאספנו לעצמנו במהלך החיים. מגיל קטן אנחנו רגילים שרק שופטים אותנו ומבקרים אותנו וזה הדפוס שאימצנו לעצמנו ושאתו אנחנו ניגשים לחברה.

בנוסף, אנחנו צריכים גם להעלות המודעות שלנו לתהליך השיפוט שלנו. מתי אנחנו נוטים לשפוט אחרים? על מה בעיקר אנחנו נוטים לשפוט את האחרים? כדי להגביר את המודעות שלנו אנחנו צריכים להבין את עצמנו ואת המחשבות שלנו. לעיתים קרובות אנחנו נוטים לחשוב באופן שלילי ולכן אין זה מפתיע שכך גם אנחנו שופטים אנשים אחרים. הרגילו את עצמכם להסתכל על אחרים בצורה חיובית. לחפש את החיובי אצל זולתכם. בכל סיטואציה תמיד תוכלו למצוא משהו חיובי לחשוב עליו. בתחילה זה יכול להיות קשה אך תרגול מתמיד יהפוך את זה להרגל חיובי בחייכם.

ובאותה המידה, ואולי חשוב יותר – הרגילו את עצמכם לומר "אז מה…" כאשר שפיטה עצמית מתעוררת בתוככם. פשוט הפסיקו להזדהות עם הצנזור הפנימי שלכם ולומר "אז מה…" לקבל את עצם היותכם לא מושלמים. לקבל את עצמם אנושיים. הקבלה העצמית תפחית את השיפוטיות שלכם הן כלפי עצמכם והן כלפי הזולת.

התהליך להפסקת השיפוטיות כרוך בהבנה גדולה יותר של עצמכם, בקבלה ואהבה גדולה יותר של עצמכם וכתוצאה מכך גם קבלה גדולה יותר של הסביבה. זכרו את דבריו של קרל יונג – "מה שמפריע לכם אצל זולתכם, יכול להוביל אתכם להבנה גדולה יותר של עצמכם".

....





    שתפי אצלך

    דילוג לתוכן